Metsä Board Vuosikatsaus 2023

Riippumattoman varmentajan varmennusraportti Metsä Board Oyj:n hallitukselle

METSÄ BOARD Vuosikatsaus 2023

Liiketoiminta ja arvonluonti 2

Tämä on Metsä Board Toimitusjohtajan katsaus Strategia ja taloudelliset tavoitteet

■ Toimeksiannon luontaiset rajoitukset Kaikkiin varmennustoimeksiantoihin liittyy luontaisia rajoituksia tarkastel- lun tiedon valikoivasta testauksesta johtuen. Siten havaitsematta jääneitä väärinkäytöksiä, virheellisyyksiä tai säädöstenvastaisuuksia saattaa esiintyä. Lisäksi ei-taloudelliseen tietoon saattaa liittyä merkittävämpiä luontaisia rajoituksia kuin taloudelliseen tietoon ottaen huomioon sekä sen luonteen että menetelmät, joita käytetään tällaisten tietojen keräämiseen, laskemiseen ja arvioimiseen. ■ Johtopäätökset Johtopäätöksemme on tehty tässä raportissa esitettyihin seikkoihin perus- tuen, ja se on niistä riippuvainen. Käsityksemme mukaan olemme hankkineet johtopäätöksemme perus- taksi tarpeellisen määrän tarkoitukseen soveltuvaa evidenssiä. Suorittamiemme toimenpiteiden ja hankkimamme evidenssin perusteella tietoomme ei ole tullut seikkoja, jotka antaisivat aiheen olettaa, että varmennustoimeksiannon kohteena olleet Kestävyystiedot eivät olisi olennaisilta osiltaan laadittu Yhtiön raportointiohjeiden ja GRI Sustainabi- lity Reporting Standards -raportointiohjeiston, SASB -raportointiohjeiston, Metsä Boardin ja Metsä Groupin 2030-kestävyystavoitteiden ja Metsä Boardin tiettyjen omien kestävyysindikaattoreiden raportoinnin periaattei- den sekä EU-taksonomian raportointia koskevien vaatimusten mukaisesti.

Olemme Metsä Board Oyj:n (0635366-7) (jäljempänä ”Metsä Board” tai ”Yhtiön”) hallituksen pyynnöstä suorittaneet rajoitetun varmuuden anta- van toimeksiannon, jonka kohteena ovat olleet Metsä Boardin Kestävyys- raportissa 2023 esitetyt tietyt kestävyystiedot (jäljempänä ”Kestävyystie- dot”) 31.12.2023 päättyneeltä vuodelta. Varmennuksen kohteena olevat kestävyystiedot käyvät ilmi Raportin liitteinä olevista GRI-sisältöindeksistä ja SASB-sisältöindeksistä. Lisäksi varmennuksen kohteena ovat olleet EU-taksonomian tunnusluvut. ■ Hallituksen velvollisuudet Metsä Boardin hallitus vastaa Kestävyystietojen sekä niissä esitettyjen väittämien laatimisesta ja esittämisestä seuraavien raportointiohjeiden ja -kriteeristöjen mukaisesti: • Global Reporting Initiative (GRI) Sustainability Reporting Standards -raportointiohjeisto, • Sustainability Accounting Standards Board (SASB) -raportointiohjeisto, • Metsä Boardin ja Metsä Groupin 2030-kestävyystavoitteet, • Metsä Boardin tiettyjen omien kestävyysindikaattoreiden raportointi­ periaatteet sekä • taksonomia-asetuksen (EU 2020/852) ja Komission delegoitujen asetusten (EU 2021/2178 ja EU 2023/2486) vaatimukset. Hallitus vastaa Metsä Boardin kestävyystavoitteiden määrittämisestä suoriutumisen ja raportoinnin osalta sisältäen sidosryhmien ja olennaisten näkökulmien tunnistamisen. Hallituksen vastuulla on myös perustaa ja yllä- pitää soveltuvat toiminnan johtamisen ja sisäisen valvonnan järjestelmät, joista raportoitu toimintaan liittyvä tieto on saatu. ■ Meidän velvollisuutemme Meidän velvollisuutemme on suorittaa rajoitetun varmuuden antava toimeksianto ja esittää toimeksiannon perusteella riippumaton johtopää- tös. Olemme suorittaneet varmennustoimeksiannon Kestävyystiedoille International Auditing and Assurance Standard Board IAASB:in julkaise- mien kansainvälisten varmennustoimeksiantostandardien International Standard on Assurance Engagements ISAE 3000 (uudistettu), Muut varmennustoimeksiannot kuin mennyttä aikaa koskevan taloudellisen informaation tilintarkastus tai yleisluonteinen tarkastus, ja ISAE 3410 Kas- vihuonekaasuraportteja koskevat varmennustoimeksiannot mukaisesti. Kyseiset standardit edellyttävät, että suunnittelemme ja suoritamme toi- meksiannon hankkiaksemme rajoitetun varmuuden siitä, onko Kestävyys- tiedoissa olennaista virheellisyyttä. Valittujen varmennustoimenpiteiden luonne, ajoitus ja laajuus perustuvat ammatilliseen harkintaan sisältäen

arvioinnin väärinkäytöksestä tai virheestä johtuvasta olennaisesta virheellisyydestä. Uskomme, että hankkimamme evidenssi on riittävää ja asianmukaista rajoitetun varmuuden johtopäätöksellemme. Olemme riippumattomia Yhtiöstä niiden Suomessa noudatettavien eettisten vaatimusten mukaisesti, jotka koskevat suorittamaamme toimeksiantoa, ja olemme täyttäneet muut näiden vaatimusten mukaiset eettiset velvollisuutemme. KPMG Oy Ab soveltaa kansainvälistä laadunhallintastandardia ISQM 1, jonka mukaan tilintarkastusyhteisön on suunniteltava, otettava käyttöön ja pidettävä toiminnassa laadunhallintajärjestelmä, mukaan lukien eettisten vaatimusten, ammatillisten standardien sekä sovellettavien säädöksiin ja määräyksiin perustuvien vaatimusten noudattamista koskevat toimintape- riaatteet tai menettelytavat. ■ Kuvaus suoritetuista toimenpiteistä Rajoitetun varmuuden antava toimeksianto toteutetaan tekemällä tiedusteluja pääasiassa henkilöille, joiden tehtävänä on laatia esitetyt Kestävyystiedot, sekä soveltamalla analyyttisia ja muita asianmukaisia evidenssin hankkimismenetelmiä. Olemme suorittaneet toimeksiannossa muun muassa seuraavat toimenpiteet: • Haastatelleet Metsä Boardin ylimmän johdon jäseniä sekä Kestävyys- tietojen keräämisestä vastaavia henkilöstön jäseniä; • Arvioineet Yhtiön raportointiohjeiden ja GRI Sustainability Reporting Standards -raportointiohjeiston, SASB -raportointiohjeiston, Metsä Boardin ja Metsä Groupin 2030-kestävyystavoitteiden, Metsä Boardin tiettyjen omien kestävyysindikaattoreiden raportoinnin periaatteiden, sekä EU-taksonomian raportointia koskevien vaatimusten soveltamista Kestävyystietojen esittämisessä; • Arvioineet Kestävyystietojen keräämiseen ja yhdistelemiseen käytettyjä tiedonhallinnan prosesseja ja käytännön menettelytapoja; • Käyneet läpi esitetyt Kestävyystiedot ja arvioineet tietojen laatua ja laskentarajojen määrittelyä; • Testanneet Kestävyystietojen oikeellisuutta ja täydellisyyttä alkuperäi- sistä dokumenteista ja järjestelmistä otospohjaisesti ja; • Suorittaneet toimipaikkakäyntejä Kestävyystietojen läpikäymiseksi Metsä Boardin toimipaikoilla. Rajoitetun varmuuden antavassa toimeksiannossa suoritettavat toimen- piteet poikkeavat luonteeltaan ja ajoitukseltaan kohtuullisen varmuuden antavassa toimeksiannossa suoritettavista toimenpiteistä ja ovat niitä sup- peampia. Tämän vuoksi rajoitetun varmuuden antavassa toimeksiannossa saatava varmuuden taso on huomattavasti alempi kuin varmuus, joka olisi saatu suorittamalla kohtuullisen varmuuden antava toimeksianto.

4 6

8

Arvonluonti

Taloudellinen kehitys 10 Avainluvut 12

Hallituksen toimintakertomus

20 72

• Kestävyysraportti • K estävyysraportin varmennusraportti

74 78

Konsernitilinpäätös

Konsernitilinpäätöksen liitetiedot

126 Emoyhtiön tilinpäätös 129 Emoyhtiön tilinpäätöksen liitetiedot 142 Hallituksen esitys yhtiö­ kokoukselle jakokelpoisten varojen käytöstä 143 Tilintarkastuskertomus 147 Osakkeet ja osakkeenomistajat 151 Kymmenen vuotta lukuina 152 Verot 153 Tuotantokapasiteetit 155 Tunnuslukujen laskenta­ periaatteet ja vertailukelpoiset tunnusluvut Hallinnointi – Governance 157 Selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä 165 • Metsä Boardin hallitus 168 • Metsä Boardin johtoryhmä 170 Palkitsemisraportti 174 Sijoittajasuhteet ja tietoa sijoittajille

Helsingissä 8. helmikuuta 2024 KPMG Oy Ab

Kirsi Jantunen KHT Partner, Audit and Assurance

72

73

Toimintakertomus | METSÄ BOARD VUOSIKATSAUS 2023

Powered by